Napisał: Tomek Karzarnowicz
Storm Thorgerson zapisał się w
historii muzyki już na wieki. Przede wszystkim za sprawą okładek albumów Pink
Floyd, z klasycznym “Dark Side Of The Moon” na czele. Jego wkład w historię
okładek nie ogranicza się jednak do projektów pojedynczych grafik dla słynnego
zespołu - Thorgersonowi, na przestrzeni lat, udało się wypracować pewną
stylistykę, która stała się kanonem, wzorcem dla wielu innych artystów.
|
Pink Floyd - Wish You Were Here (1975) |
Urodzony w lutym 1944 roku Storm Thorgerson miał wyjątkowe
szczęście, aby znaleźć się w odpowiednim miejscu o odpowiednim czasie. Swoją
młodość spędził w towarzystwie członków przyszłego Pink Floyd. W oczywisty
sposób pomogło mu to dotrzeć do szerszej publiczności ze swoimi pracami. Do
szkoły chodził z Sydem Barrettem (rok niżej od Storma) i Rogerem Watersem (rok
wyżej). W 1968 roku założył z Aubrey Powellem Hipgnosis - grupę zajmującą się
szeroko rozumianą grafiką (m.in. pod tym szyldem zaprojektowali, jako pierwszą
dla Floydów, okładkę “A Saucerful of Secrets”). Jako Hipgnosis stworzyli tony
projektów, które zdobiły albumy najsłynniejszych kapel (np. Led Zeppelin).
Thorgerson miał talent do wyszukiwania sobie współpracowników i tworzenia w
grupach. Przez całą swoją karierę (m.in. jako StormStudios) brał udział w wielu
kolaboracjach artystycznych zapraszając innych twórców (byli to m.in. Peter
Curzon, Rupert Truman, Daniel Abbott, Lee Baker, Jerry Sweet, Laura Truman,
Silvia Ruga itd.)
|
Pink Floyd - A Saucerful Of Secrets (1968) |
|
Pink Floyd - A Momentary Lapse Of Reason (1987) |
Niezależnie od tego w jak dużym stopniu miały na finalne
prace wpływ inne osoby, Thorgerson ma swój niepowtarzalny styl, który wyraźnie
widać w takich grafikach jak okładki “Who’s Next” The Who, “Wish You Were Here”
i “A Momentary Lapse of Reason” Floydów. Zauważymy w nim podobne podejście do
przestrzeni i postaci człowieka jak u Rene Magrittea. Podstawową formą
wypowiedzi Storma była fotografia koncepcyjna. Siłę tych projektów, oprócz
samego pomysłu, stanowią detale. Artysta zdawał się nie ograniczać. Dzisiaj, do
stworzenia “A Momentary Lapse Of Reason” użyto by zapewne komputera, a Storm
postanowił ustawić kilkaset łóżek na plaży i je po prostu sfotografować. Sesja
w pewnym momencie została przerwana ze względu na opady deszczu i trwała kilka
godzin. Do okładki “Wish You Were Here” po prostu podpalono kaskadera i
wykonano tę słynną fotografię. Czy współcześni artyści potrafią tak “malować”?
Jeśli korzystał z komputera to też w swoim stylu - wystarczy spojrzeć na
grafiki.
|
Pink Floyd - Atom Heart Mother (1970) |
Niestety
w 2013 roku Storm Thorgerson przegrał walkę z rakiem. Pozostawił po
sobie wiele doskonałych okładek, które przez kolejne
lata będą nas inspirowały. Tutaj możecie zobaczyć tylko kilka jego prac, moich
ulubionych. Zachęcam jednak do szukania, bo jest co oglądać!
|
The Who - Who's Next (1971) |
Post jest częścią serii “Wizualny Hałas”, którą prowadzi dla Was Tomek z Eyes Of The North (www.eyesofthenorth.com). Seria ta ma na celu
przybliżenie sylwetek grafików i artystów, którzy tworzą okładki, plakaty, logo
dla sceny muzycznej.
|
Dream Theater - Octavarium (2005) |
[Storm Thorgeson tworzył też między innymi, okładki dla AC/DC ("Dirty Deeds Done Dirt Cheaps") Dream Theater (na przykład "Falling Into Infinity" ) czy Audioslave ("Audioslave") to właśnie jego prace. - przyp. red. nacz.]
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz