poniedziałek, 15 czerwca 2015

Wizualny Hałas #4: Storm Thorgerson


Napisał: Tomek Karzarnowicz


Storm Thorgerson zapisał się w historii muzyki już na wieki. Przede wszystkim za sprawą okładek albumów Pink Floyd, z klasycznym “Dark Side Of The Moon” na czele. Jego wkład w historię okładek nie ogranicza się jednak do projektów pojedynczych grafik dla słynnego zespołu - Thorgersonowi, na przestrzeni lat, udało się wypracować pewną stylistykę, która stała się kanonem, wzorcem dla wielu innych artystów.


Pink Floyd - Wish You Were Here (1975)

Urodzony w lutym 1944 roku Storm Thorgerson miał wyjątkowe szczęście, aby znaleźć się w odpowiednim miejscu o odpowiednim czasie. Swoją młodość spędził w towarzystwie członków przyszłego Pink Floyd. W oczywisty sposób pomogło mu to dotrzeć do szerszej publiczności ze swoimi pracami. Do szkoły chodził z Sydem Barrettem (rok niżej od Storma) i Rogerem Watersem (rok wyżej). W 1968 roku założył z Aubrey Powellem Hipgnosis - grupę zajmującą się szeroko rozumianą grafiką (m.in. pod tym szyldem zaprojektowali, jako pierwszą dla Floydów, okładkę “A Saucerful of Secrets”). Jako Hipgnosis stworzyli tony projektów, które zdobiły albumy najsłynniejszych kapel (np. Led Zeppelin). Thorgerson miał talent do wyszukiwania sobie współpracowników i tworzenia w grupach. Przez całą swoją karierę (m.in. jako StormStudios) brał udział w wielu kolaboracjach artystycznych zapraszając innych twórców (byli to m.in. Peter Curzon, Rupert Truman, Daniel Abbott, Lee Baker, Jerry Sweet, Laura Truman, Silvia Ruga itd.) 

Pink Floyd - A Saucerful Of Secrets (1968)
Pink Floyd - A Momentary Lapse Of Reason (1987)
Niezależnie od tego w jak dużym stopniu miały na finalne prace wpływ inne osoby, Thorgerson ma swój niepowtarzalny styl, który wyraźnie widać w takich grafikach jak okładki “Who’s Next” The Who, “Wish You Were Here” i “A Momentary Lapse of Reason” Floydów. Zauważymy w nim podobne podejście do przestrzeni i postaci człowieka jak u Rene Magrittea. Podstawową formą wypowiedzi Storma była fotografia koncepcyjna. Siłę tych projektów, oprócz samego pomysłu, stanowią detale. Artysta zdawał się nie ograniczać. Dzisiaj, do stworzenia “A Momentary Lapse Of Reason” użyto by zapewne komputera, a Storm postanowił ustawić kilkaset łóżek na plaży i je po prostu sfotografować. Sesja w pewnym momencie została przerwana ze względu na opady deszczu i trwała kilka godzin. Do okładki “Wish You Were Here” po prostu podpalono kaskadera i wykonano tę słynną fotografię. Czy współcześni artyści potrafią tak “malować”? Jeśli korzystał z komputera to też w swoim stylu - wystarczy spojrzeć na grafiki. 

Pink Floyd - Atom Heart Mother (1970)
Niestety w 2013 roku Storm Thorgerson przegrał walkę z rakiem. Pozostawił po sobie wiele doskonałych okładek, które przez kolejne lata będą nas inspirowały. Tutaj możecie zobaczyć tylko kilka jego prac, moich ulubionych. Zachęcam jednak do szukania, bo jest co oglądać!
The Who - Who's Next (1971)

Post jest częścią serii “Wizualny Hałas”, którą prowadzi dla Was Tomek z Eyes Of The North (www.eyesofthenorth.com). Seria ta ma na celu przybliżenie sylwetek grafików i artystów, którzy tworzą okładki, plakaty, logo dla sceny muzycznej.

Dream Theater - Octavarium (2005)

[Storm Thorgeson tworzył też między innymi, okładki dla AC/DC ("Dirty Deeds Done Dirt Cheaps") Dream Theater (na przykład "Falling Into Infinity" ) czy Audioslave ("Audioslave") to właśnie jego prace. - przyp. red. nacz.]

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz