niedziela, 24 lutego 2019

R2/176: Królestwo, Tranq (22.02.2019, Muzeum Miasta Gdyni, Gdynia)


Po krótkim przebłysku wiosny, zima znów dała się we znaki i przypomniała, że jeszcze nie zamierza odpuścić. Na szczęście ciepła atmosfera zdecydowanie panowała w piątkowy wieczór w Muzeum Miasta Gdyni, gdzie odbył się drugi koncert promujący wydawnictwo "Gdynia 1988 - 2018", które objęliśmy naszym patronatem. Tym razem zaprezentowały się grupy Królestwo i Tranq, które choć doborem dźwięku zdecydowanie się od siebie różniły, to także zaskakująco się ze sobą uzupełniały.


Jako pierwsza zagrała grupa Tranq, do niedawna znana jako Tranquilizer, dowodzona przez wokalistkę Lunę Bystrzanowską. Tranq zagrał utwory z dotychczasowych wydawnictw czyli płyt "Take a Pill" oraz "10Ö8" oraz epki "Pauza/Play", która została już wydana pod skróconą nazwą. Nie zabrakło także utwory "Buty" z repertuaru Po Prostu, czyli numeru nagranego na patronacką kompilację "Gdynia  1988 - 2018". Ten ostatni wyszedł nawet nieco ostrzej i znacznie mniej eterycznie niż usłyszeć można na płycie. Elektronika fajnie przenikała się z zimno falowym rockiem, miejscami nawet z post rockowymi rozwinięciami, a nad całością doskonale górował ciekawy wokal Luny, zwłaszcza w pierwszej części występu gdy mniej było nałożonych na jej wokal efektów, choć trzeba przyznać, że i tak było ich wyjątkowo mało. Lekko senna, tajemnicza atmosfera jaką zafundował zespół znakomicie się zaś uzupełniała z drugim zespołem wieczoru, czyli Królestwem.

Formacja dowodzona przez Maxa Białystoka ma na swoim koncie dwa wydawnictwa studyjne, pełnometrażowy album "Ćwiczenia repetytywne" i eksperymentalną epkę "Słuchowisko", a obecnie szykuje drugie pełny krążek (więcej o tym w "5 pytań do...", które ukażą się już wkrótce). Królestwo zaczęło od mocnego uderzenia ciężkim i pokręconym utworem, ale to nie oznaczało że grają tylko w taki sposób. Szybko, zwłaszcza dla tych którzy widzieli i słyszeli ich po raz pierwszy, okazało się, że potrafią też bawić się przestrzenią, często nieco przesadnie wydłużając swoje utwory, dekonstruując formułę dźwięków, co szczególnie było widać i słychać gdy gościnnie dołączył do tria Michał Miegoń, czyli mózg całego projektu "Gdynia 1988-2018". Od chwili chwycenia za gitarę Michał pozostał z Królestwem do samego końca i zagrał też w utworze "Szampan" grupy Call System, czyli w kawałku który Królestwo nagrało na potrzeby kompilacji. Max sięgnął wówczas po mikrofon, który nie był zbyt dobrze nagłośniony, a do tego trochę przeszkadzał fakt, że Białystok wspomagał się kartką, ale jak sam podkreślił rzadko wciela się też w rolę wokalisty i nie czuł się z tym do końca komfortowo. Mimo tego, koncertowa wersja była równie interesująca co znajdująca się na albumie. 

Zarówno Królestwo, jak i Tranq dały naprawdę udane, mocne występy, które bardzo dobrze wpisywały się w charakter przestrzeni muzeum, choć przestawiłbym je kolejnością - intensywne Królestwo dałbym na początek, a nieco bardziej eteryczny Tranq jako drugi, na wyciszenie i przeniesienie w lżejsze rejony brzmieniowe. Zestawianie grup na zasadzie kontrastu na podobnej zasadzie jak ma to miejsce na płycie wypada bardzo interesująco i podkreśla różnorodność dźwięków i przenikania się różnych spojrzeń, tak jak miało to miejsce kiedyś, a jednocześnie pozwala poznać dość szerokie spektrum trójmiejskich brzmień. W przeciwieństwie jednak do poprzedniego koncertu, czyli premierowego w styczniu, było on bardziej spójny i znacznie mniej awangardowy pod względem formy - dla przypomnienia skądinąd ciekawa  Band A grała długo i trochę męcząco. Tym razem jednak sam koncert przebiegał też znacznie sprawniej i nie był przesadnie rozciągnięty. Na pewno warto śledzić poczynania obu grup i zatapiać się czy to w szaleństwie matematycznych pokręconych rzeczach Królestwa, czy przestrzennych, elektronicznych i lunarnych fazach Tranq.

Zdjęcia własne. Kopiowanie bez zgody zabronione. Więcej zdjęć na naszym facebooku. Recenzja płyty "Gdynia 1988-2018" dostępna tutaj. Wywiady w ramach cyklu "5 pytań do..." z Królestwem i Tranq wkrótce na naszych łamach. Następny koncert w Muzeum Miasta Gdyni promujący album odbędzie się 15 marca - a na nim będzie można usłyszeć formacje Nowa Ziemia 2 i Lastryko.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz