środa, 8 września 2021

Muzyczna Biblioteka: Ian Chiristie - Ryk Bestii: Dekady metalu (wydanie uzupełnione)

 
Kiedy czytałem poprzednie wydanie tej książki nie byłem zachwycony. Nie dlatego, że to zła książka, ale coś nie do końca pasowało mi w jej stylu. Brakowało też spojrzenia na kilkanaście ostatnich lat, obejmujących także odrodzenie muzyki metalowej. Wydawnictwo In Rock zdawało sobie z tego sprawę i krótko po wydaniu poprzedniej edycji na rynku pojawiła się poprawiona i uzupełniona wersja z dodatkowym rozdziałem napisanym przez autora Iana Christie, bonusowymi tekstami od polskich dziennikarzy i muzyków znanych polskich formacji oraz nową, bardziej kolorową okładką. Czy warto sięgnąć po tę pozycję? Sprawdźmy!
 

Nie tak dawno wydana książka "Ryk Bestii" nie była książką idealną. Wydała mi się nieco chaotyczna i przyznam, że wkurzało mnie często opisywanie zmian zachodzących w metalu głównie przez pryzmat jednej kapeli (najczęściej Black Sabbath lub Metalliki), często pomijające wiele wątków gatunkowych i perspektywę innych zespołów (lub tylko o nich wspominając). W nowym wydaniu, pod tym względem nic się nie zmieniło, bo treść i przyjęta przez autora - Iana Christie - perspektywa pozostała taka sama, choć trzeba przyznać, że za drugim razem czytało mi się ją znacznie przyjemniej i zdecydowanie szybciej. Być może została ona nieznacznie poprawiona językowo, gdyż za pierwszym razem narracja wydała mi się bardzo szorstka, rwana i miejscami sprawiała wrażenie niedokończonej. W nowej wersji nie miałem już takiego wrażenia, choć nadal pozostała - i w sumie trudno, żeby było inaczej - dziwna perspektywa przyjęta przez Christiego. Nawet w dopisanym specjalnie na potrzeby tej edycji książki rozdziale opisane płyty, zjawiska czy ważniejsze wydarzenia zostały przez autora wyselekcjonowane według kompletnie dla mnie niezrozumiałego klucza i ponownie skupiając się przede wszystkim na najbardziej znanych przedstawicielach muzyki metalowej, a o innych zapominając zupełnie. Nadal zabrakło chociaż wspomnienia o niektórych ważnych grupach z ostatnich kilku lat czy pojawieniu się nurtu djent i gatunku deathcore (co jest o tyle interesujące, iż bynajmniej nie zabrakło dość obszernego omówienia sceny grunge).

Bardzo ciekawym dodatkiem jest obszerna sekcja z tekstami wspominkowo-zestawieniowymi napisanymi przez polskich muzyków, dziennikarzy, pisarzy i innych zaproszonych przez wydawnictwo In Rock oraz tłumacza Jakuba Kozłowskiego, w tym także Petera Wiwczarka, Jarosława Szubrychta, Kamila Staniszka, Macieja Krzywińskiego, Łukasza Orbitowskiego i Michała Zdancewicza czy autora polskiej okładki książki Macieja Kamudy. W tej części rozszerzonego wydania nie brakuje zarówno wyborów klasycznych i takich, które nie powinny dziwić, jak również tych nieoczywistych, a często także obejmujących albumy z dużo nowszej i ostatniej historii muzyki metalowej. Sekcja ta wraz z dodatkowym rozdziałem Christiego znakomicie uzupełnia główną część wydawnictwa, które może nie jest najbardziej dokładną kopalnią wiedzy o heavy metalu, ale z całą pewnością jest ambitną i stosunkowo szczegółową propozycją dla wszystkich tych, którzy chcą sobie przypomnieć lub uporządkować najważniejsze informacje o historii i zjawiskach w heavy metalu. 
 
Książka ta, zainteresować powinna też tych, którzy dopiero metal poznają, ale będzie też ciekawą pozycją dla tych, którzy nie jedną płytę już w swoim życiu i byli na wielu koncertach swoich ulubionych formacji. Wydanie rozszerzone z pewnością rozsierdzi z kolei tych, którzy kupili wcześniejszą edycję książki, ale znajdą się też i tacy, którzy kupią nowe wydanie i tak i postawią obok standardowego, wcześniejszego wydania. To monumentalne wydawnictwo, które w rozszerzeniu liczy sobie nieco ponad siedemset stron, z całą pewnością jest jednak pozycją interesującą i prawdopodobnie najbardziej obszernym opisem historii muzyki rozrywkowej, w tym wypadku metalu, od czasu książki Joachima Ernsta Berendta "Od raga do rocka: wszystko o jazzie", która została po raz pierwszy wydana 60 lat temu. 

Szczegóły wydania:

Tłumaczenie: Jakub Kozłowski

Wydawnictwo:In Rock

Liczba stron: 704

Oprawa:  twarda

Data wydania polskiego: 08.09.2021

 

Książkę (w tej edycji) przeczytałem i zrecenzowałem dzięki uprzejmości wydawnictwa  In Rock.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz